
Facebook romahdutti sinun yrityksesi jakamien sisältöjen orgaanisen kattavuuden uudella algoritmipäivityksellään.
Miksi ihmeessä?
Muistatko vielä IRC-Gallerian?
Se oli ensimmäisiä some-alustoja, joka todella mullisti ihmisten keskinäisen kanssakäymisen internetissä.
IRC-Galleriassa pidettiin pääasiassa yhteyttä ystävien kanssa.
Ja ehkä myös lirkuteltiin ihmisille, jotka viehättivät omia mieltymyksiämme.
Facebookin lailla IRC-Galleria alkoi pienen piirin juttuna. Se oli alun perin suunnattu vain IRC-käyttäjille ja sen tarkoituksena oli antaa kasvot anonyymeille IRC-käyttäjille.
Sosiaalinen media oli tuolloin täysin tuntematon käsite. Facebook tulisi saamaan alkunsa vasta vuosien päästä.
Muut kuin IRC-käyttäjät olivat siis luonnollisesti epäileväisiä uuden digitaalisen kohtaamispaikan suhteen.
Gallerian suosio kuitenkin kasvoi muutamassa vuodessa niin, että se onnistui luomaan lumivyöry-efektin.
Yksittäinen IRC-käyttäjä kertoi Galleriasta ystävilleen ja pikku hiljaa myös muut kuin IRC-käyttäjät löysivät tiensä sinne.
Sana levisi äkkiä. Pientä ihmisjoukkoa seurasi aina vain suurempi ihmisjoukko.
Tällä tavoin IRC-Galleriasta tuli aikansa hitti.
Joku saattoi jo tuolloin ihmetellä IRC-Gallerian tai MySpacen ansaintalogiikkaa.
Tänä päivänä se on itsestään selvää.
Mainostulot.
Mitä suositumpi some-alusta, sitä kiinnostavampi mainospaikka se on yrityksille ja mainostajille.
Tänä päivänä 62 %:lla pohjoisamerikkalaisista on Facebook-tili. Euroopassa vastaava luku on lähes 40 %.
Facebook myy kaiken näistä ihmisistä keräämänsä datan mainostajille ja tekevät siitä syystä sievoisen voiton vuosittain.
Tämä on myös syy siihen, miksi Facebook on tietoisesti romahduttanut yritysprofiilien päivitysten orgaanisen näkyvyyden.
Facebookin uuden algoritmipäivityksen myötä yhä pienempi joukko ihmisiä näkee yritysten Facebook-päivitykset.
Mark Zuckerberg perusteli muutosta sillä, että hän haluaa viedä Facebookia takaisin alkuperäiseen, sosiaalisempaan suuntaan.
Käytännössä algoritmipäivityksen tarkoitusperät ovat kuitenkin huomattavasti vähemmän jalot ja enemmän kaupalliset.
Tämä tulee hyvin esille yllä olevassa kaaviossa, joka kuvaa Facebookin osakkeen arvon kehitystä suhteessa orgaanisen kattavuuden kehitykseen.
Facebook haluaa, että yritykset yksinkertaisesti maksavat siitä, että heidän viestinsä näytetään heidän kohdeyleisölleen.
Facebookin maksettu mainonta on huomattavasti kalliimpaa kuin ennen ja se tulee myös kallistumaan tulevaisuudessa.
Siitä huolimatta se on kuitenkin edelleen toimiva mainonnan keino.
Kohdennettu mainonta on edelleen kelpo vaihtoehto yrityksille tavoittaa kohdeyleisönsä, jos vain omaa tarpeeksi syvät taskut.
Jos lompakkosi paksuus sattuu olemaan rajallinen, niin onko peli menetetty sinun kohdallasi?
Ei missään nimessä.
Mikä sitten avuksi?
Mark Zuckerberg haluaa muokata ihmisten passiivisia sosiaalisen median käyttötottumuksia aktiivisempaan suuntaan.
Olet varmaan itsekin havahtunut iltaisin selaavasi päämäärättömästi Facebookin feediä huomataksesi vain, ettet hetken päästä enää edes muista mitä olet lukenut.
Tai mitä videoita olet katsonut.
Facebookin algoritmipäivityksen toinen tarkoitus on tarjota käyttäjille yhä mielekkäämpää sisältöä.
Facebookin samat laadukkaan sisällön nyrkkisäännöt pätevät edelleen.
- Luo mielekästä sisältöä
- Luo laadukasta sisältöä
- Tarjoa lisäarvoa
- Sitouta yleisösi julkaisuihisi
- Vältä klikkiotsikointia ja huomionhakuista sisältöä
Jos olet panostanut yrityksesi jakamiin sisältöihin tähän asti ja yleisösi sitoutuu julkaisuihisi, olet oikealla tiellä.
Sinulla ei siis ole hätää ja voit jatkaa samaan malliin.
Jos kuitenkin huomaat, että julkaisusi keräävät yhden käden sormilla laskettavan määrän tykkäyksiä ja nolla kommenttia, hälytyskellojen tulisi soida viimeistään nyt.
Sinun on panostettava sisältöihisi.
Pelkät motivaatiokuvat ja kissavideot eivät tulevaisuudessa enää toimi.
Tässä muutama vinkki mihin sinun sen sijaan kannattaa panostaa.
1. Panosta yrityksesi sisältömarkkinointiin
Facebook arvostaa ihmisten sitoutumista julkaisuihin.
Tämän lisäksi Facebook pyrkii jatkuvasti muokkaamaan uutisvirtaansa yhä mielekkäämmäksi käyttäjilleen.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että se arvioi erilaisin laatukriteerein sisältöjä. Kaikkein laadukkaimmat sisällöt päätyvät ihmisten uutisvirtaan.
Tutkimusten mukaan ihmiset ovat kaikkein alttiimpia jakamaan laadukasta journalismia.
Tämä johtuu siitä, että laadukas journalismi herättää hyvin usein sekä keskustelua, että tunteita.
Toinen syy on se, että tietynlaisten uutisten jakaminen sosiaalisessa mediassa on helppo tapa heijastaa käyttäjän omaa maailmankuvaa.
Klikkiuutiset, vihapuhe ja kissavideot syrjäytetään sellaisella sisällöllä, joka on ihmisille hyödyllistä, mielekästä ja joka kannustaa keskusteluun.
Tässä kohtaa sinun kannattaa siis tarkkaan arvioida julkaisemasi sisällön hyödyllisyys ja mielekkyys.
Ovatko julkaisemasi sisällöt hyödyllisiä sinulle, vai yleisöllesi?
Herättävätkö sisältösi keskustelua?
Omaan napaan tuijottaminen ei enää toimi.
Sisällöt jotka rohkaisevat positiiviseen ja rakentavaan keskusteluun sen sijaan toimivat.
2. Panosta videoon
Video sitouttaa Facebookissa poikkeuksetta paremmin kuin pelkkä teksti.
Mobiililaitteilla videoiden kulutus on noussut 233 % vuodesta 2013.
Tästä syystä myös käsityksemme hyvästä videosta on ajan saatossa muuttunut.
16:9 kuvauhde videossa ei ole enää itseisarvo.
Päinvastoin.
Mobiililaitteiden tähden suosimme nykyään videoita, jotka ovat neliön muotoisia.
Niitä on yksinkertaisesti mielekkäämpi katsoa mobiililaitteilla.
Tästä syystä ne myös sitouttavat paremmin kuin muun kuvasuhteen videot.
Pelkkä oikeanlainen kuvasuhde ei kuitenkaan riitä.
Videon sisällön on oltava myös laadukasta.
Kenties yhteiskunnassamme alati kasvavasta energiajuomien kulutuksesta johtuen keskittymiskykymme on tätä nykyä kortilla.
Kolme sekuntia.
Sen verran sinulla on aikaa kaapata katsojan huomio ja mielenkiinto.
BuzzFeed tuottaa sitouttavia videoita suvereenilla otteella.
Omaksu omaan videotuotantoosi nämä neljä BuzzFeedin suosimaa tekniikkaa
- Panosta videon thumbnail-kuvaan
- Kirjoita videolle mielenkiintoa herättävä otsikko sekä kuvaus
- Mene videossa välittömästi suoraan asiaan
- Jokaisessa videossa tulisi olla tekstitys, sillä niitä kulutetaan mobiililaitteilla ilman ääniä
3. Hyödynnä Facebook Liveä
Ihmiset rakastavat edelleen videota sosiaalisessa mediassa.
Tavallinen video ei kuitenkaan pysty sitouttamaan samalla tavalla kuin Facebook Live.
Facebook Liven suosio perustuu samoihin seikkoihin mitkä tekevät Instagram Storiesista ja Snapchatistä niin suosittuja palveluja.
Sisällön katoamiseen tietyn ajan kuluttua.
Se, että sisältö on yleisön nähtävillä vain tietyn ajan tekee siitä huomattavasti mielenkiintoisempaa.
Ajatus siitä, että jokin sisältö katoaa näkyvistä ainiaaksi, saa ihmiset katsomaan sisällöt alusta loppuun.
Ja videot, joiden loppuunkatsomisprosentti on korkea, päätyvät yhä suuremman yleisön silmien eteen.
4. Järjestä kilpailuja
Harva päivitys Facebookissa sitouttaa samalla tavalla kuin kilpailut.
Sinunkin Facebook feediisi on varmasti jossain vaiheessa noussut Jounin Kaupan villit kilpailut huimine rahapalkintoineen.
Ne eivät ole ehkä kaikkein parhaiten kohdennettuja kilpailuja, mutta ne ovat sitäkin suositumpia.
Kilpailujen suuri suosio sosiaalisessa mediassa on helposti selitettävissä.
Me suomalaiset rakastamme kaikkea ilmaista.
Jaksamme jonottaa hymyssä suin ilmaisia ämpäreitä kirpeillä talvipakkasilla, joten kynnys Facebook-kilpailuun osallistumiseen on hyvin matala.
Tästä syystä päätimme järjestää erään asiakasyrityksemme Facebook-sivulla pienen kilpailun.
Kyseinen yritys on liikuntakeskus, jonka seuraajamäärät Facebookissa pyörii noin 900 seuraajan hujakoilla.
Heidän päivitysten orgaaninen kattavuus on joitain kymmeniä ja päivitykset saavat kourallisen tykkäyksiä ja kommentteja.
Halusimme, että kilpailu on kohdennettu hyvin, joten asetimme kilpailun palkinnoksi kolmen kuukauden ilmaisen kuntosalijäsenyyden.
Kilpailun suosio oli valtava.
Päivitys sitoutti ennennäkemättömän suuren yleisön.
Tuon yhden päivityksen kattavuus oli 50 kertaa keskivertopäivitystä suurempi. Se keräsi noin 4000 % enemmän tykkäyksiä ja 5000 % enemmän kommentteja kuin tavallinen päivitys.
Ja kaikki tämä oli ansaittu täysin orgaanisin keinoin. Kilpailua ei siis mainostettu rahallisesti ollenkaan.
Ja tämä oli vain yksi esimerkki lukuisten esimerkkien joukossa.
Älä siis epäröi hyödyntää kilpailujen voimaa kasvattaessasi sisältöjesi orgaanista kattavuutta ja näkyvyyttäsi sosiaalisessa mediassa.
5. Kiinnitä huomiota yleisöösi
Keskustelun luominen vaatii yleisöltäsi sitoutumista.
Yleisösi ei kuitenkaan sitoudu sinuun pyyteettömästi, tai ilmaiseksi.
Vaikka olisit oman toimialasi kiistaton asiantuntija, et voi asettaa itseäsi oman yleisösi yläpuolelle.
Heidän huomionsa on ansaittava ja sen eteen on tehtävä töitä.
Sinun on asetuttava yleisösi saappaisiin ja mietittävä, miten sinä voit olla heille avuksi.
Yksi hyvä keino tähän on yksinkertaisesti kysyä yleisöltäsi.
Voit kysyä heiltä minkälaista sisältöä he haluaisivat sinulta lukea tai nähdä.
Näiden vastausten perusteella voit itse muovata oman yrityksesi sisältöstrategiaa niin, että se on mahdollisimman mielekästä ja laadukasta yleisösi kannalta.
Kysyminen on myös loistava keino herättää keskustelua.
Muista siis kysyä aina julkaisemasi sisällön yhteydessä oliko yleisösi sinun näkemyksesi kanssa samaa, vai eri mieltä aiheesta?
Muista itse myös ottaa aktiivisesti osaa keskusteluun yrityksesi Facebook-sivulla.
6. Kerro tarinoita
Sitoutuminen on suoraan yhteydessä siihen, miten yleisösi samaistuu sinuun, yritykseesi, tai myymääsi tuotteeseen, tai palveluun.
Jos sinä, tai yrityksesi, on yleisöllesi pelkkä kasvoton logo, niin he tuskin kovin herkästi ovat valmiita tykkäämään, kommentoimaan, tai jakamaan sisältöjäsi.
He eivät välttämättä edes luota sinuun. Ja luottamuksen puute harvemmin poikii lisää myyntiä.
Miten sitten saat yleisösi samaistumaan sinuun?
Tarinoiden avulla.
Me ihmiset olemme kertoneet tarinoita ensimmäisestä ihmisestä lähtien.
Parhaat tarinat on taltioitu luolamaalauksiin, kirjoihin, tauluihin ja elokuviin.
Tarinoiden voima piilee siinä, että ne liikuttavat, tai viihdyttävät meitä.
Ne tuovat esiin ongelmia tai vaikeuksia, mihin kaikki meistä voi samaistua.
Merkittävimmät tarinat tullaan muistamaan aina.
Tästä syystä sinun tulee kertoa yleisöllesi sinun ja yrityksesi tarina.
Voit esimerkiksi käyttää tuttuja #ThrowbackThursday tai #FlashbackFriday hashtagejä tarinasi kertomisen tukena.
Nämä hashtagit ovat loistava työkalu sinun yrityksesi historian ja asiakkaidesi tarinan kertomiseen.
Vaihtoehtoisesti voit kertoa yleisöllesi asiakkaidesi tarinoita esimerkiksi videon avulla.
Tärkeää on, että yleisösi pääsee näkemään mitä yrityksesi kulisseissa tapahtuu.
Tällöin yrityksesi muuttuu kasvottomasta koneistosta mielenkiintoiseksi ja helpommin lähestyttäväksi brändiksi.
Yhteenveto
Facebookin viimeisimmät algoritmimuutokset asettavat yrittäjät yhä voimakkaammin selkä seinää vasten.
Tietyllä tapaa se on kuitenkin kaikkien etu.
Uudet algoritmimuutokset tekevät Facebookista meille yksityishenkilöille jälleen mieluisan sosiaalisen median.
Kaikki turha ja tyhjänpäiväinen sisältö karsiutuu pois silmiemme edestä.
Tämä pakottaa myös meidät yrittäjät panostamaan jakamiimme sisältöihin.
Meidän on asetettava yleisömme itsemme edelle.
Määrä ei enää korvaa laatua.
Tehtävä on haastava, mutta ei missään nimessä mahdoton.
Jos koet, että sinun yrityksesi julkaisemat sisällöt eksyvät Facebookissa sisältöviidakkoon, ota yhteyttä.
Me autamme mielellämme.